Yangiliklar


68

PREZIDENTNING UCH YUZTA MAQSADI

Maʼlumki, Taraqqiyot strategiyasi xalq manfaati yo‘lida amalga oshirilayotgan islohotlarning ustuvor yo‘nalishlarini belgilash maqsadida ishlab chiqilgan bo‘lib, eng avvalo ushbu hujjat “Inson qadri uchun” tamoyiliga asoslanganini taʼkidlash joiz. Zero, inson qadr-qimmati himoya qilingan, ulug‘langan jamiyatda rivojlanish, taraqqiyot bo‘ladi, fuqarolar esa farovon yashaydilar.

Davra suhbatini Markaziy kengash raisi Alisher Qodirov ochib, jamoatchilikning Taraqqiyot strategiyasi loyihasi muhokamasida faol ishtirok etayotganini xalqimizning siyosiy va huquqiy tafakkuri oshib borayotgani va davlatimiz taqdiriga befarq emasligi dalolati deb atadi.

– O‘zbekiston tarixida birinchi marta bunday keng ko‘lamli masalalarni qamrab olgan tarixiy hujjatning qabul qilinayotgani har birimizga, ayniqsa, xalq ishonchini qozongan deputatlar zimmasiga juda katta masʼuliyat yuklaydi, – dedi A.Qodirov.

Qayd etish lozim, inson kapitalini rivojlantirishning eng muhim omili hisoblangan taʼlim-tarbiya masalasi Taraqqiyot strategiyasining birlamchi yo‘nalishlaridan biri sifatida belgilangan. Zero, taʼlim-tarbiya barcha zamonlarda hayot-mamot masalasi bo‘lib kelgan. Bugun dunyoning eng rivojlangan davlatlari tarixi ham o‘z davrida aynan ilm-fan va taʼlim-tarbiya rivojiga alohida eʼtibor qaratilganini ko‘rsatyapti.

Shuning uchun yig‘ilishda tarbiya barcha muvaffaqiyatlarning poydevori ekani, tarbiya ko‘rmagan olim zararli, askar sotqin, mansabdor esa korrupsioner bo‘lishi yana bir bor tilga olindi. Tarbiyali cho‘pon olimdek foydali, harbiy – vatanparvar, mansabdor esa xalqparvar bo‘lishiga tarixdan istagancha misollar keltirish mumkin. Yana bir haqiqat shuki, o‘z qadrini anglamagan insonni qadrlash nafaqat shu insonning o‘zi, balki jamiyat uchun ham zararlidir. O‘zini anglash va qadrlash esa bolalikdan, tizimli ravishda ongostiga joylashtirilishi zarur bo‘lgan muhim ko‘nikmalardan boshlanadi.

Zero, inson barcha yaxshilik va yomonliklarning muallifi ekan, yaxshi insonlarning ko‘p bo‘lishi jamiyatda adolatning qaror topishi bilan birga mamlakat taraqqiyoti va xalq farovonligini ham kafolati bo‘lib xizmat qiladi. Shu bois ham, tarixiy hujjatda mamlakatni o‘rta va uzoq istiqboldagi ravnaqi uchun taʼlim sohasini isloh qilishga ustuvorlik berilayotgani Yangi O‘zbekistonning eng asosiy yutug‘idir.

2022-2026-yillarga mo‘ljallangan Taraqqiyot strategiyasi loyihasida joriy yilning o‘zidagina 300 ta maqsadni qamrab olgan tadbirlar majmuasi belgilanayotgani, shu tariqa millionlab yurtdoshlarimiz talabi va xohishidan kelib chiqib, ijtimoiy iqtisodiy muammolar ildiziga bolta urilyapti, degandir.

Shu o‘rinda, ilgari O‘zbekiston tarixida bunday keng ko‘lamli tadbirlar loyihasi qabul qilinmaganini, endi 2026-yilgacha har yili aniq maqsadlarga qaratilgan ana shunday dasturlar qabul qilinishini aytish joiz.

Yig‘ilishda partiya ­ning 2020-2024-yillarga mo‘ljallangan Saylovoldi dasturida belgilangan maqsad va vazifalardan kelib chiqib, loyiha uchun taqdim etilgan takliflar yana bir bor ko‘rib chiqildi.

Xususan, 18 yoshgacha farzandi bor ayollarga alohida yordam berish, bu yordam moddiy qo‘llab-quvvatlash bilan birga, ota-onalarning o‘z farzandlarini tarbiya qilish bo‘yicha malakasini oshirishga qaratilgan manzilli va masofaviy o‘quv-maslahat tizimi ko‘rinishida ham amalga oshirilishi mumkinligi aytildi. Shu bilan birga, ota-onalarning farzand tarbiyasi uchun masʼuliyati va javobgarligi kuchaytirilishi va bu qonunlarda aniq belgilab qo‘yilishi lozim.

Maktabgacha taʼlimda esa tarbiya metodikasi aniq belgilanishi va tarbiya jarayonida bolaning ongostiga milliy va umum insoniy qadriyatlarimiz singdirilishi kyerak . O‘quvchining bilimi va pedagogik faoliyati yangi tizim – video kuzatuv asosida baholanishi lozim. Yettinchi sinfdan boshlab esa pedagogik kengashning xulosalari va yakuniy jamlangan baholariga muvofiq o‘quvchilar uchta toifada – akademik, tadbirkorlik, hunarmandlik ko‘nikmalari bo‘yicha maxsus dasturlar asosida raqobatbardosh darajada o‘qitilishi lozim. Maktabni tugatgan yoshlarga tadbirkor yoki hunarmandlik faoliyatini yo‘lga qo‘yish uchun bir martalik subsidiya kafolatlanishi ham yoshlar uchun juda katta turtki bo‘ladi.

Tarbiya va taʼlim sifatini nazorat qilish Inspeksiyasi esa parlament huzurida va parlamentga bevosita hisobdor bo‘lishi kerak. Pedagogika institutlariga tanlov maxsus tizim asosida o‘tkazilishi, faqat pedagogik qobiliyatiga ega bo‘lganlargina talabalikka olinishi lozim. Harbiy sohada bo‘lganidek, bu sohadagi xato ham milliy xavfsizlikka tahdid sifatida ko‘rilsa asl maqsadimizga erishamiz.

Yig‘ilishda partiya Markaziy kengashi raisi o‘rinbosari Bahodir Mamatxonov Taraqqiyot strategiyasi loyihasi bo‘yicha partiya Markaziy kengashiga bir qator konseptual takliflar kelib tushganini maʼlum qildi. Uning aytishicha, Farmon loyihasiga 97 ta, Taraqqiyot strategiyasi loyihasiga 89 ta va «Yo‘l xaritasi»ga esa 33 ta taklif kelib tushgan.

Davra suhbatida mahalliy Kengashlar faoliyatining huquqiy asoslarini yanada takomillashtirishga qaratilgan «Xalq deputatlari viloyat, tuman, shahar Kengashlari reglamenti to‘g‘risida»gi qonun loyihasini ishlab chiqish ko‘zda tutilayotgani ham maʼlum qilindi. To‘g‘ri, qonun ijodkorligi mahalliy Kengash deputatlari vazifasiga kirmaydi. Biroq ular pastdagi haqiqiy ahvoldan xabardor. Shu jihatdan qaraganda, ularga qo‘shimcha imkoniyat berilishi qabul qilingan qonunlarning hayotiyligi, xalqchilligi va eng asosiysi, qog‘ozda qolib ketmay, amalda ishlashini taʼminlaydi.

Shu bilan birga, mahalliy Kengashlarning nazorat funksiyalarini kengaytirish, ularni tizimlashtirish maqsadida «Xalq deputatlari Kengashlari nazorati to‘g‘risida»gi qonun loyihasini ishlab chiqish ham belgilanmoqda. Agar ushbu qonun ishlab chiqilsa asosiy nazorat qiluvchi tuzilma, yaʼni mahalliy Kengashlarning imkoniyatlari oshadi. Ularda ijro organlariga so‘rov yuborish, eshituvini tashkil qilish, deputatlik guruhlari va doimiy komissiyalarning vakolati ortadi. Bir so‘z bilan aytganda, muammolar quyidan hal bo‘la boshlaydi.

Eng ahamiyatlisi, partiyaning 2020-2024-yillarga mo‘ljallangan Saylovoldi dasturida ushbu loyihalarni ishlab chiqish tashabbus qilinganidir. Ularning Taraqqiyot strategiyasi loyihasida aks etishi partiyaning dasturiy maqsadlari ijrosi taʼminlanishiga xizmat qiladi.

Tadbirda Markaziy kengashi raisi o‘rinbosari Feruza Muhamedjanova ham so‘zga chiqib, mamlakatimiz kelajagiga daxldor bo‘lgan Taraqqiyot strategiyasi loyihasi yoshlar va ayollar hamda «Deputat ayollar klubi» tomoni dan ham keng muhokama qilinayotganini taʼkidladi.

– Eʼtiborli tomoni shundaki, partiyamiz tomonidan ilgari surilgan ko‘plab takliflar ushbu hujjatda aks etgan va bu partiyamiz aʼzolari va deputatlarimizga katta masʼuliyat yuklaydi, – dedi F.Muhamedjanova.

Davra suhbatida, shuningdek, partiyaning Qoraqalpog‘iston Respublikasi Kengashi raisi Tajibay Romanov, Andijon viloyati Kengashi raisi Hamidjon Omonov, xalq deputatlari Jizzax viloyati Kengashi deputati Shohsanam Kuliyeva, Chinoz tumani Kengashi deputati Shaxboz Nizomiddinov, Navoiy viloyati Kengashi vakili Yo‘ldoshmurod Jo‘liyevlar ham so‘zga chiqib, loyiha haqida fikr-mulohazalarini bildirdilar.

Bir so‘z bilan aytganda, Taraqqiyot strategiyasi yurtimizda xalqparvar davlat sifatida Yangi O‘zbekistonni siyosiy huquqiy, ijtimoiy-iqtisodiy va ilmiy­-maʼrifiy, maʼnaviy taraqqiy ettirishning mustahkam huquqiy asosi sifatida qabul qilindi. 

 

Ravshan MAHMUDOV, 

"Milliy tiklanish" muxbiri

"Milliy tiklanish" gazetasining 2022-yil 12-yanvar sonidan olindi.